plan/plande/gepland/zal plannen? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu plan/plande/gepland/zal plannen? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

plan/plande/gepland/zal plannen?

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

Plannen maak je om ze vervolgens weer te wijzigen. Dat is wel kort samengevat hoe mijn onderzoek eruit ziet.

Vandaag zou ik hard aan het werk moeten, omdat ik morgen mijn materiaal zou testen op een school. 's Morgens belt de docent dat ze toch wil dat ik vrijdag kom. Prima! Dat betekent dat ik nu vandaag niet zo veel heb te doen. Dus ik krijg de vraag of ik met collega's mee ga, die hun materiaal gaan testen. Ja hoor, klinkt leuk! Hoe laat vertrekken we? Over 2 minuten...

Op de school hebben we onder andere piramides gemaakt van bananenvezel. De leerlingen vonden het erg leuk en deden enthousiast mee. Ook ik was enthousiast bezig, namelijk met het sjouwen van spullen, het uitdelen van blaadjes en het nemen van foto's. Tegelijkertijd heb ik goed om me heen gekeken, want ik kon nu afkijken bij de 'experts' hoe zij hun materiaal testen. Ideaal!

Vrijdag ga ik beginnen met het testen van het lesmateriaal wat ik ontwikkeld heb. Dan moet ik tijdens het weekend het materiaal aanpassen, als er dingen niet goed zijn. Dan ga ik maandag tot en met vrijdag weer op een andere school testen. Dan heb ik weer een paar dagen om het materiaal aan te passen en dan weer testen. Enzovoorts.

Als het goed is kan ik op deze manier een flink aantal docenten vragen om het materiaal te testen. Het is de bedoeling dat ik aan de hand van deze tests ontdek wat belangrijke kenmerken zijn voor lesmateriaal in Oeganda. Als uitgevers deze kenmerken terug laten komen in hun tekstboeken, dan heeft het wiskunde onderwijs in Oeganda profijt van mijn onderzoek. Nu maar hopen dat uitgevers op de hoogte worden gebracht en dit ook daadwerkelijk gebruiken in de nog te ontwikkelen boeken.

Al die last-minute veranderende plannen hebben ook zo hun voordelen. Toen we vandaag van school naar huis gingen, had ik eindelijk de gelegenheid om wat filmpjes te maken van het landschap. De witte busjes die je voorbij ziet komen zijn matatu's, het lokale openbaar vervoer. Met z'n 16-en in zo'n busje, deel je de kosten en kun je van A naar B reizen voor weinig geld. Ik denk dat we dit in Nederland ook moeten doen...

  • 25 Februari 2013 - 17:16

    Gerjan:

    Heeeej Zusje, de volgend keer mag je best de camera een keertje draaien. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Marieke in de de buurtbus van Kampala. Succes met je onderzoek vrijdag! Groeten,
    Gerjan

  • 25 Februari 2013 - 21:08

    Jeanette:

    Hey Marieke,
    Zo te lezen ben je hard met je project aan de slag, ben wel benieuwd naar je creaties die je als test materiaal bedacht heb. Misschien wel iets met een minibusje ( hoeveel mensen erin kunnen;-)
    ps. heb je zelf ook al zo'n kleurrijke jurk?
    Groeten Jeanette

  • 26 Februari 2013 - 06:15

    Marieke Bor:

    En ja hoor, de plannen zijn weer gewijzigd! Ik kreeg midden in de nacht een sms dat ik mijn mail moest lezen. In plaats van vrijdag en maandag, ga ik nu donderdag en vrijdag bij de eerste docent op bezoek. Dus nu een dag minder om alles voor te bereiden, dus hard aan de slag!

  • 26 Februari 2013 - 11:08

    Didy:

    Hoi Marieke,

    Leuk om de filmpjes te zien en dat alles door elkaar loopt en rijdt. En nu maar hopen dat je projekt aanslaat.

    Groetjes Didy en Jan.

  • 26 Februari 2013 - 14:11

    Huib:

    Hoi Marieke

    leuk weer wat van je te horen en te zien.ga zo door met plannen, want het beste plan is om het aan te passen als daar de tijd rijp voor is.
    huib

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 13948

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: