Vier weken onderzoek - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu Vier weken onderzoek - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

Vier weken onderzoek

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

Tot nog toe heb ik niet zoveel geschreven over mijn onderzoek. De reden hiervoor is dat mijn onderzoek nu pas echt van de grond begint te komen.

De eerste twee weken heb ik samengewerkt met 2 mensen van NCDC (National Curriculum Development Centre), 4 wiskunde docenten, iemand die examens ontwikkelt en een professor van de lerarenopleiding wiskunde. We hebben tijd gestopt in het schrijven van de officiële curriculum documenten, maar ook in het schrijven van voorbeeldopgaven. Het was erg leuk om opgaven te verzinnen en de creativiteit van de docenten verbaasde me elke keer weer. Doordat ik veel tijd met de docenten door kon brengen, heb ik veel geleerd over het Oegandese onderwijs.

De derde week was een vrij saaie week. Ik heb de hele week achter het bureau doorgebracht. Het was mijn bedoeling om mijn onderzoeksplan netjes op papier te zetten. Maar helaas, dit is Afrika en niet alles gaat zoals gepland. Om scholen te mogen bezoeken heb ik toestemming nodig. Niet alleen van de docent, maar ook van het hoofd van de school. En om van het hoofd toestemming te krijgen, heb ik een brief van de directeur van NCDC nodig. Het regelen van deze brief kostte een aantal uur. Aangezien de post hier niet zo goed functioneert, heeft het geen zin om de brief op de post te doen, dus ben ik hem persoonlijk gaan brengen. Helaas is Kampala door de week één grote file, dus dat duurde ook weer een aantal uur. Voor ik het wist was de week alweer voorbij!

Toch staat mijn onderzoeksplan grotendeels op papier. Ik ga de komende weken scholen bezoeken. Eerst om te kijken hoe het Oegandese onderwijs eruit ziet en daarna om lesmateriaal te testen dat ik ga ontwikkelen. (Voor de duidelijkheid: ik ga zelf geen lesgeven. De docenten gaan het materiaal testen en ik kijk toe.) Dat lesmateriaal ga ik zo maken, zodat het precies past in het nieuwe curriculum. Daarbij ga ik vooral kijken of leerlingen op hun eigen niveau mee kunnen doen in de les. In Nederland heb je VMBO, HAVO en VWO (en alle andere niveaus) maar in Oeganda zit iedereen in dezelfde klas. Het is heel logisch dat docenten hun tijd vooral stoppen in de betere leerlingen. Dit wil men veranderen in het nieuwe curriculum en ik ga kijken hoe lesmateriaal daarbij kan helpen.

Nu zit ik inmiddels in week 4 en deze week staat in het teken van schoolbezoek. Ik ben nu twee keer naar Kololo High School geweest. De eerste keer om met het hoofd te praten (helaas was ze niet zo spraakzaam) en de tweede keer om een les te zien. Er zaten ongeveer 60 leerlingen in de klas en ik denk dat 50 van hen er werkelijk niks van begrepen. Toch waren ze allemaal actief betrokken bij de les en deden ze wat de docent hen opdroeg. En tja, ook hier werd er op de banken geschreven en met propjes gegooid. Wat dat betreft zijn ze leerlingen hier niet anders dan in Nederland.

  • 14 Februari 2013 - 20:42

    Jeanette:

    hey Marijke,

    Zo te lezen ben je nu volop met de studie bezig, maar hoe bevalt het in je nieuwe hollandse huis? Staan de klompen voor de deur en gezellige koeienspullen in huis?
    Bedankt voor jullie mooie kado van voor mijn verjaardag en van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je mannetje.
    Groeten uit een winter nl
    Jeanette

  • 15 Februari 2013 - 16:34

    Huib:

    hoi Marieke
    leuk weer wat van je te horen, je mag dan wel in een mooi huis wonen, maar alles loopt niet zo gesmeerd als in Nederland.
    en Simon komt al regelmatig eten dus dat komt wel goed
    en nog gefeliciteerd met de verjaardag van Simon.

    Huib

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 13944

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: