This is Africa (TIA) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu This is Africa (TIA) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

This is Africa (TIA)

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Januari 2013 | Oeganda, Kampala

Regelmatig hoor je iemand zeggen (of denken): TIA, ofwel: This is Africa. Dit betekent dat je hier eigenlijk nergens van uit kunt gaan. Je weet niet zeker of je electriciteit hebt, of iemand op tijd komt en een gordijn kan zomaar naar beneden komen vallen... Eigenlijk kijk je hier nergens gek van op. Gelukkig ben ik nog niet helemaal ingeburgerd en kijk ik soms verbaasd om me heen. Drie stukjes uit mijn 'dagboek':

Donderdag 17 januari - mijn eerste kennismaking met het verkeer
Onze chauffeur reed met een noodvaart over de (geasfalteerde) weg en haalde iedereen in die zich aan de snelheidslimiet hield. Nu haal je natuurlijk niet gewoon in, maar ga je eerst seinen met groot licht, zodat degene voor je weet dat je in gaat halen. Verder sein je ook naar tegenliggend verkeer en naar verkeer dat uit een zijstraat komt. En op de momenten dat je niet seint, dan doe je je grote licht aan, zodat je kunt zien of er hobbels of kuilen in de weg zitten. Oh, en mocht je het idee hebben dat de ander je alsnog niet heeft gezien, dan toeter je.

Maandag 21 januari - Het Oegandese eten
Ik had besloten dat ik vandaag voorzichtig het Oegandese eten zou proberen. Bij de thee kon ik kiezen uit echte Afrikaanse kruidenthee met melk of gewone thee. Nou ja, laat ik dan maar gelijk in het diepe springen… Bij de thee kregen we een gekookt ei en een pasteitje. Het smaakte allemaal erg goed, alleen dat vel op de thee vond ik niet zo’n succes. De lunch was verder ook prima. Ik heb wat rijst op, een bonenprutje, een soort van warme koolsalade en nog 2 stukken vlees. Helaas bleek dat 1 van de stukken geen vlees bevatte, maar alleen maar bot was. Tja, ik was even vergeten dat ik in Afrika was.

Woensdag 23 januari - de was
Vandaag heb ik voor het eerst de was laten doen. Eerst was ik er van overtuigd dat ik dat ik niemand mijn vieze was zou laten doen, want als zij met de hand kunnen wassen, dan kan ik dat ook! Het was echt mijn plan om lekker te gaan schrobben in de badkuip, maar ik heb me toch over laten halen. Het blijkt namelijk dat we gewoon een wasmachine hebben… Nu mag ik die ook zelf bedienen, maar onze huishoudster doet het graag en dan betaal je haar wat extra’s naast haar salaris. Voor haar zijn deze extra inkomsten erg fijn en ik hoef me nergens druk om te maken. Voor ongeveer 6 euro lag alles weer fris en gestreken in de kast. En dan bedoel ik ook dat ALLES gestreken is. Geweldig!

  • 27 Januari 2013 - 00:54

    Debby:

    Hey Marieke, heel grappig vooral dat toeteren als je denkt dat ze je nog niet gezien hebben! Haha
    Dikke kus vanuit een iets minder koud nederland!

    Debby

  • 27 Januari 2013 - 15:20

    Linda:

    Hoi Marieke,

    Leuk om zo even mee te kijken hoe het in het verre Afrika is.
    Heel veel succes met je onderzoek!

    Groetjes Linda

  • 27 Januari 2013 - 18:39

    Jeanette:

    Hey Marieke,

    En al aardig met de inburgeringscursus bezig; thee met vel?, was laten doen, privé chauffeur
    Klinkt allemaal al goed, en ook al een andere slaapplaats gevonden?
    En hoe gaat met je afstudeerproject?

    Veel succes en groetjes uit een dooiend nederland
    Doeg, Jeanette

  • 27 Januari 2013 - 22:22

    Dianne:

    Hey Marieke,

    Leuk om je blog te lezen! En succes daar in het warme Afrika! Klinkt goed, die Afrikaanse chauffeurs, het eten en een prive wasvrouw die ook nog de strijk doet! Niet te hard eraan wennen, of Simon moet het hier in Nederland ook voor je willen doen ;-). Hoop dat alles verder goed met je gaat. Hier is het behoorlijk sneeuwig geweest, vandaag is het gelukkig al weer een stuk beter/ wat warmer. En ben met mn nieuwe werk begonnen, is erg leuk! Hoop dat het goed gaat met het opzetten van je onderzoek. Veel succes en geniet van de zon! Groetjes, Dianne

  • 28 Januari 2013 - 13:43

    Huib:

    Hoi Marieke

    hehe eindelijk jou verslag kunnen vinden, tot nu toe was het me nog niet gelukt.
    fijn dat je het goed naar je zin hebt en dat je het er nog beter hebt dan thuis, kijk uit zometeen blijf je er nog voorgoed en dan missen we je altijd.
    Simon is gisteren wezen eten en hij ziet er nog goed uit , dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
    tot ziens Huib

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2842
Totaal aantal bezoekers 13943

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: