Bijna... - Reisverslag uit Goudriaan, Nederland van Marieke Bor - WaarBenJij.nu Bijna... - Reisverslag uit Goudriaan, Nederland van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

Bijna...

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 December 2012 | Nederland, Goudriaan

Het is bijna zo ver, dan stap ik in het vliegtuig om een voor mij nieuw continent te ontdekken. Aan de ene kant heb ik er heel veel zin in, want ik mag in Oeganda interessant onderzoek gaan doen. Maar aan de andere kant zie ik er ook erg tegenop, want ik zal Simon 13 weken moeten missen. Op dit moment kijk ik dus met gemengde gevoelens naar mijn reis, maar gelukkig overheersen de positieve gedachten.

Op dit moment is bijna alles geregeld voor mijn reis. Mijn paspoort is bijna bij de ambassade voor een visum, mijn inentingen zijn bijna compleet en bijna alle benodigdheden zijn aangeschaft. Nu wordt het bijna tijd om mijn tas in te gaan pakken. Nu maar hopen dat het er allemaal in past en niet bijna alles...

In Oeganda zal ik het wiskunde team assisteren bij het ontwikkelen van een nieuw curriculum. Een curriculum noemen we in Nederland ook wel een leerplan en is niets anders dan een antwoord op de vraag: wat moeten leerlingen precies leren bij een bepaald schoolvak? Het wiskunde team zal deze vraag beantwoorden voor de middelbare scholieren in Oeganda voor het vak wiskunde.

Nu heb ik zelf geen verstand van het ontwikkelen van een nieuw curriculum, dus ik hoop veel te kunnen leren van het team waarmee ik samen mag werken. Hopelijk heeft het team ook nog iets aan mijn komst. Ik zal naar verschillende scholen gaan en daar lesmateriaal gaan testen. Daarmee wil ik uitzoeken welke aspecten van lesmateriaal docenten kunnen helpen om beter les te geven en leerlingen kunnen helpen om wiskunde beter te begrijpen.

In het bijzonder zal ik bij mijn onderzoek kijken naar zwakke en sterke leerlingen. In Nederland kies je een middelbare school die past bij je niveau, maar in Oeganda is er maar 1 soort middelbare school. Zwakke en sterke leerlingen zitten dus bij elkaar in de klas. Dat betekent dat de zwakke leerlingen vaak niks van wiskunde begrijpen en dat de sterke leerlingen eigenlijk niets nieuws leren. Dit willen ze gaan veranderen met het nieuwe curriculum en ik ga kijken of het lesmateriaal daarbij een positieve rol kan spelen.

Dit is in het kort wat ik in Oeganda zal gaan doen. En misschien vraag je je af: Waarom Oeganda? Tja, daar kan ik eigenlijk geen antwoord op geven. Ik ben in Nederland in contact gekomen met iemand die internationaal onderzoek doet. Hij zal mijn onderzoek begeleiden en had toevallig een project in Oeganda waar hij mijn hulp goed kon gebruiken.

In de afgelopen maanden zijn de puzzelstukjes op hun plaats gevallen en nu mag ik bijna beginnen aan mijn avontuur. Ik ben benieuwd!

Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleidt des Heren hand;
moedig sla ik dus de ogen
naar het onbekende land.

  • 31 December 2012 - 05:02

    Judy:

    He Marieke,

    Ik heet je alvast van harte welkom op het onbekende continent, en wie weet jij mij weer in dat onbekende land. Heb jij mijn email van een aantal weken geleden gekregen? Even een check, want internet is hier in zanzibar niet op en top. Ik wens je veel succes komende weken. Geniet van de leulke dingen en die andere dingen kom je zeker doorheen. Als ik het kan, dan jij zeker :) en ook alvast gefeliciteerd en gelukkig nieuwjaar, nu ik toch bezig ben!

  • 06 Januari 2013 - 21:33

    Anja Terlouw:

    Hoi Marieke,
    Welkom in Oeganda!De komende weken zul je heel wat ervaringen rijker worden.Geniet ervan! In februari gaan we je oom en tante hier ook verwelkomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 13951

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: