Maar ja, ik heb WEL bananen... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu Maar ja, ik heb WEL bananen... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

Maar ja, ik heb WEL bananen...

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

In de tuin van mijn vorige huis hadden we een aantal bananenbomen en ook bij het nieuwe huis hebben we bananenbomen. Eigenlijk iedereen heeft wel een aantal bananenbomen. De reden daarvoor is dat in deze regio van Oeganda de banaan het belangrijkste ingrediënt van de maaltijd is; gezond en voedzaam.

Er zijn hier in elk geval twee soorten bananen. We hebben kleine zoete bananen. Die zijn ongeveer half zo groot als de bananen in Nederland, zien er niet altijd even smakelijk uit, maar smaken 10 keer beter dan de 'Nederlandse' banaan. Daarnaast is er de 'matoke'. Deze bananen zijn ongeveer even groot als de bananen in Nederland, maar ze zijn groen. Ze zijn te koop in enorme trossen en worden gestoomd en daarna geserveerd met vlees, bruine bonen en/of saus. Eigenlijk is matoke vergelijkbaar met de aardappel bij ons. De smaak is prima, maar ik heb het vermoeden dat het niet goed is voor de lijn...

Bananenbomen verliezen regelmatig de onderste bladeren. Met deze bladeren komt er ook altijd een stuk schors van de boom naar beneden vallen. De meeste mensen verbranden dit (net als al het andere afval) maar er zijn ook mensen die er iets moois van proberen te maken. Zo heb ik vandaag een project van Afri Banana Products bezocht. Zij maken van de vezels van de schors onder andere papier, lappen stof en allerlei andere mooie dingen. Wij hebben geprobeerd om lesmateriaal voor de wiskunde les te maken. Veel verder dan proberen is het niet gekomen...

Ik zal wat foto's toevoegen van producten die ze hier maken van bananenvezels. Het zal voor de mensen hier natuurlijk erg bemoedigend zijn als mensen in Nederland interesse hebben in hun producten. Dus mocht je iets zien wat je wel zou willen hebben, laat het me weten, misschien kan ik wat regelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 13932

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: