Haat - liefde - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu Haat - liefde - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

Haat - liefde

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 April 2013 | Oeganda, Kampala

Als ik in Oeganda geboren was, in een traditioneel dorp, dan was ik nu nog vrijgezel geweest. In sommige stammen vind je je man door te dansen. Als je goed kunt dansen, dan heb je zo een man gevonden. Ik ben een typische houterige Hollander en vergeleken met die soepele Afrikanen heb ik dus geen schijn van kans. In andere stammen moet je laten zien dat je heel sterk bent en aangezien ik nooit jerrycans met water uit de rivier heb hoeven halen, maak ik ook hier geen schijn van kans.

Al deze dingen heb ik geleerd tijdens een traditionele dansvoorstelling. In 3 uur tijd werden we meegenomen langs de verschillende danstradities in Oeganda. Het was een super gave avond en ik vond de drums toch wel het hoogtepunt (zie foto) Helaas was dit nu net het enige onderdeel van de voorstelling wat niet typisch Oegandees is.

Ik heb ook ontzettend genoten van het bezoek aan een bananenboerderij. (Leuk woord voor galgje) Een paar kilometer van Kampala sta je opeens midden tussen de Matoke bomen (de banaan die gegeten wordt zoals wij aardappel eten). Naast bananen hadden ze ook varkens, koeien, cassave, zoete aardappels en nog veel meer. Super leuk om te zien. Maar het leukste was toch wel dat we apen hebben gezien! Echt zo gaaf om op een steenworp afstand apen te zien die niet achter tralies zitten. De boer kon ons enthousiasme niet zo goed begrijpen. Hij heeft een hekel aan de apen, want ze eten al zijn gewassen. Ik snap hem wel, maar toch vond ik het leuk dat we ze gezien hebben.

Het leven in een andere cultuur maakt je heel erg bewust van je eigen cultuur. Op het moment heb ik een echte haat-liefde verhouding met de Nederlandse cultuur. Van de week kwamen we een groepje Nederlanders tegen op een markt en toen schaamde ik mij echt voor mijn eigen volk. Verder kan ik ook maar niet begrijpen waarom we het in Nederland altijd zo druk hebben en nauwelijks tijd voor elkaar hebben. Maar aan de andere kant waardeer ik de eerlijkheid van Nederlanders en kijk ik uit naar het Nederlandse eten!

Maar het meeste kijk ik uit naar het weerzien met Simon. Zondagochtend kan ik hem van het vliegveld halen. HOERA! Na 3 maanden zien we elkaar eindelijk weer. We blijven dan nog 2 dagen in Kampala voordat we samen met Judy rond gaan reizen. We gaan onder andere raften, watervallen bezichtigen en slapen in banda's (kleine huisjes waarvan meestal 1 kant open is). Dan houden we even een tussenstop in Kampala om Koning Willem Alexander te verwelkomen en gedag te zeggen tegen Judy. Daarna gaan we nog een weekje reizen waarbij we ook safariparken zullen bezoeken. Als laatste blijven we nog even in Kampala, zodat ik afscheid van iedereen kan nemen. En dan weer op naar Nederland om weer hoi te zeggen tegen jullie. Ook leuk!

  • 16 April 2013 - 16:32

    Jeanette En André:

    Hey Marieke,

    Ja meid het wordt aftellen, nog ....... nachtjes slapen en dan is het zondag. En zo te lezen gaan jullie samen nog een paar mooie weken tegemoet. Ben wel benieuwd of jullie samen dan nog op afrikaanse dans les gaan en wij thuis in holland de uitvoering in kledy kunnen bewonderen?

    Groeten en fijne vakantie samen toegewenst
    André en Jeanette

  • 16 April 2013 - 19:18

    Mariette:

    Hej marieke

    super om steeds weer je verhalen te lezen. Klinkt zo leuk wat je allemaal meemaakt en beleefd!
    Nog eventjes en dan lekker samen genieten en rondreizen!! ENJOY!! En ben met andre en jeanette eens, ik verwacht ook een Afrikaanse dans in holland :) haha!!

    Geniet ervan!

    Groetjes Mariette

  • 17 April 2013 - 18:47

    Judy:

    tja, raar volk, die Nederlanders. En volgende week zit je er zelfs met 2 opgescheept :)
    Maar we gaan er wat van maken.. Heb er zin in!

  • 20 April 2013 - 10:55

    André:

    hai marieke,
    Simon heeft gisteravond - vrijdag 19 apri- weer eens lekker z'n buikje rond kunnen eten om alvast wat voorraad te kweken voor de reis die hij naar jou gaat maken!
    hij heeft zowaar witlof op.......
    geniet van elkaar en de omgeving en tot over een paar weekjes
    groetjes
    André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 13922

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: