Schoonheid - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu Schoonheid - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Bor - WaarBenJij.nu

Schoonheid

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Maart 2013 | Oeganda, Kampala

Volgens mij zijn vrouwen in Nederland altijd ontevreden over hun uiterlijk. Er is altijd wel iets wat we niet mooi vinden aan onszelf en uiteraard concentreren we ons daarop. Blijkbaar gebeurt dat niet alleen in Nederland, want mijn Finse en Amerikaanse huisgenootjes doen exact hetzelfde.

De kans is klein dat je een Oegandese vrouw tegenkomt die zo'n zelfde houding heeft. Een vrouw is hier per definitie mooi omdat ze vrouw is. Aangezien de mensen hier positief in het leven staan, stralen de meeste vrouwen en daardoor zijn ze inderdaad prachtig om te zien, ook al dragen ze kapotte kleding. Echte schoonheid zit van binnen!

Hier is het schoonheidsideaal anders dan in Nederland. Vrouwen willen het liefst wat dikker zijn, met dikke billen. Als je mager/slank bent, dan rust het vooroordeel op je dat je óf geen geld hebt óf HIV/Aids hebt. Dikkere vrouwen laten vol trots hun rondingen zien. Eén van de traditionele jurken (de gomessi) benadrukt de rondingen juist. De rok vouw je heel vaak dubbel rond je heupen, zodat het lijkt alsof je enorme billen hebt. Wij vinden dat echt heel vreemd en in onze zoektocht naar Afrikaanse jurken ontwijken we de gomessi dan ook consequent!

Iets anders waar ik maar moeilijk aan kan wennen is dat blanken hier verheerlijkt worden. Hoe lichter je huid, hoe mooier je bent. Op schoonheidsproducten staan blanke mensen afgebeeld. Dit houdt uiteraard verband met het idee dat blanke mensen rijk zijn en iedereen wil natuurlijk rijk zijn. Maar toch is het raar dat mensen je bewonderen vanwege je huidskleur.

Hetgeen wat ik wel jammer vindt is dat het schoonheidsbeeld in 1 generatie tijd ernstig aan het veranderen is. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de televisie. Jongeren dragen Westerse kleding; meiden dragen broeken en de traditionele gekleurde kleding maakt plaats voor zwart. Westerse kleding is zo populair dat je meer betaald voor tweedehands Westerse kleding dan voor Afrikaanse kleding, speciaal op maat gemaakt.

Daarnaast zie je in de winkel allerlei soorten zeep en crèmes die je huid lichter maken. Ook afslank producten en salons beginnen te verschijnen. Blijkbaar is de jongere generatie toch niet tevreden over hun uiterlijk. Zal het echt komen door de tv? Of is het een verschijnsel wat hoort bij rijkdom. Als je je geen zorgen meer hoeft te maken of er wel voldoende eten is, dan zoek je andere dingen waar je je druk om kunt maken...

Ik heb dit stukje 'schoonheid' genoemd, ook in de letterlijke zin van het woord. Mensen zijn hier erg schoon. Voor het eten, wast iedereen zijn handen. Hele kleine restaurantjes waar geen wc is, hebben daarvoor een jerrycan met water klaar staan. Handen afdrogen gebeurt nauwelijks, want het droogt toch binnen een paar tellen (en is niet hygiënisch). Het is zelfs zo dat iedereen een eigen handdoek heeft en zelfs nadat de handdoek gewassen is, gebruikt een ander die niet. Als je in je achterhoofd houdt dat mensen hier met de hand (in koud water) wassen en er veel besmettelijke ziekten zijn, is het nog niet eens zo gek...

De ziekte waarvoor de grootste angst bestaat is toch wel malaria. Als iemand diarree heeft, dan zal een Ugandees al gauw zeggen dat hij malaria heeft. Ook een griepje wordt al gelijk bestempeld met malaria. Aangezien malaria dodelijk is, zit een Oegandees die het zich kan veroorloven bij de eerste ziekteverschijnselen in het ziekenhuis. Met een eenvoudige bloedtest kan gekeken worden of iemand malaria heeft. het komt in Kampala niet zo vaak meer voor, maar daarbuiten nog wel. Zo is afgelopen week malaria geconstateerd bij de zoon van onze huishoudster. Gelukkig heeft zijn moeder genoeg geld om medicatie voor hem te kopen en gaat het alweer wat beter met hem.

Zo alles bij elkaar is het een best 'zwaar' stukje geworden. Daarom nog even een luchtige afsluiter. Afgelopen weken zijn we druk bezig geweest om mooie stoffen te zoeken. Zaterdag is de kleermaakster geweest en zij gaat van alles voor ons maken. Ikzelf laat een jurk, shirt en broek maken en ook nog 2 jurken die ik had gekocht vermaken. En dat alles voor de prijs van ongeveer 20 euro... Echt bizar hoe goedkoop arbeid hier is! Dus met een beetje geluk verschijnen er volgende week een aantal foto's van mijn nieuwe outfit. Tot ziens ;-)

  • 25 Maart 2013 - 11:14

    Maaike:

    Hee het is misschien wel een zwaar stukje schrijven , maar wel iets om over na te denken..best wel leuk om de verschillen in culturen te lezen..ben benieuwd naar je nieuwe kleding!succes met je onderzoek, en ik heb respect voor je,hoe je het doet zo..groetjes!

  • 25 Maart 2013 - 16:14

    Mariannr:

    Hoi Marieke!
    Je verhaal is duidelijk, op één stukje na, restaurant zonder wc, daar staat een
    Jerrycan,moet je daar dan je behoefte in doen?
    Wil je voor mijn nog te maken kunstwerk iets willen kopen? Paars, kleiner dan
    10 cm en max €10. Bij voorkeur natuurlijk iets wat hier niet te koop is. Lukt
    Het niet:geen probleem hoor!(leuk als het wel lukt!)
    Ben benieuwd naar je nieuwe garderobe!
    GROETJES X

  • 25 Maart 2013 - 17:57

    Marieke:

    Een jerrycan met een kraantje, zodat je je handen kunt wassen...
    Ik zal kijken of ik iets paars kan vinden... Kunst is natuurlijk iets waar ik wel aan mee wil werken!

  • 25 Maart 2013 - 19:59

    Anne-Marie Van Houwelingen:

    Nou Marieke ik ben erg benieuwd naar je nieuwe outfit.
    En als ik je stukje lees dan ben ik bijna genijgd om te verhuizen!!! hahaha
    Ik denk dat ik dan heel erg intrek ben met al mijn rondingen... hahaha, ja da's hier wel anders.
    Geweldig! Nou succes nog hoor en ik kijk uit naar een foto van jou in je jurk!

    Groetjes, Anne-Marie (en Kees)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 13925

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Afstudeeronderzoek in Oeganda

Landen bezocht: